dimarts, 6 de març del 2018

Andreu Martín parla de Manuel de Pedrolo

Enllaç de la fotografia
Andreu Martín (Barcelona 1949), és autor de novel·la Negra

Sempre li hauré d'estar agraït perquè jo vaig escriure la primera novel·la, MUTS I A LA GÀBIA, amb la intenció de publicar-la a LA CUA DE PALLA que ell dirigia.
Jo era tan novell i tan ignorant que li vaig portar a casa seva, no a l'editorial, i li vaig donar el manuscrit en mà. Arribava massa tard i massa d'hora. Massa tard perquè ja havien tancat la col·lecció, i jo no ho sabia. I massa d'hora perquè el meu català era espantós i va donar oportunitat a Pedrolo de dir-me que l'havia de perfeccionar.

Per a mi, Manuel de Pedrolo sempre havia estat un mite, una fita a seguir. Ell va captar l'estil estructural del polar donant una dimensió a la novel·la negra catalana essencialment diferent de la literatura castellana del mateix gènere.

Jo havia llegit, naturalment, JOC BRUT, MOSSEGAR-SE LA CUA, ALGÚ QUE NO HI HAVIA DE SER... Van ser obres com aquestes i com la de JAUME FUSTER que em van animar a escriure.

Una de les novel·les de MANUEL DE PEDROLO que més em va agradar va ser FALGUERES INFORMA, on se'm donava una dimensió humana tant del detectiu privat com del que podríem anomenar Baixos Fons, encara que no es tractava d'una novel·la de gènere. 


En la meva adolescència, vaig interpretar manta vegades el papel de Melo de SITUACIÓ BIS. Sempre va ser un referent d'alt nivell, aquella mena d'escriptor al qual t'agradaria semblar-te però tens gairebé la seguretat que mai hi arribaràs.

NOTA: L'autor va respondre aquesta entrevista el febrer de 2018 per col·laborar en un article que estava escrivint amb motiu de "L'any Pedrolo.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada